Vår omgivning

Vår bostadsrättsförening ligger strax intill Turingeskolan, där skolgården ligger på andra sidan skolbyggnaden så vi störs inte av skolbarnen. Närmaste ”dagis” är Hökmossens förskola som ligger ovanför Turingeskolan med ett gångavstånd på fem minuter.

Det tar en kvart att promenera till Nykvarns centrum där det finns affärer och andra inrättningar. Där finns bland annat ICA butik, Systembolag, Apotek, Vårdcentral, Bibliotek, Blommor, Postombud, Frisör och Restauranger. Där hittar du även Nykvarns station med tåg som tar dig till Stockholm på mindre än trettio minuter.

Går du åt andra hållet från bostadsrättsföreningen kommer du till Hökmossbadet vid sjön Yngern, en vacker och välvårdad badplats där du kan bada och sola. Från Hökmossbadet kan du promenera en bit utmed Turingeån som flyter genom hela samhället. Där å-promenaden upphör är det inte långt till Nykvarns folkpark som är en aktiv park med olika sommarevenemang. Där finns även en boulebana och en minigolfbana.

Ån flyter från sjön in mot centrum, till Kvarngården med sin lilla damm och vidare mot Nykvarns herrgård där det finns ett vattenfall som mynnar ut i Järndammen, nedanför herrgården, och därifrån tar det bara ett par minuter att gå till hembygdsgården Smedsbygget, där man har lite aktiviteter utomhus på sommaren.

För dom små barnen finns Lådbilslandet där barnen kan få köra bilar, traktorer och motorcyklar och roa sig på många andra sätt.

Nykvarns centrum står inför en omfattande förnyelse och modernisering som påbörjades 2014 och kommer att pågå många år framåt. Vill du se och läsa om hur det kommer att bli så kan du klicka på länken här under.

Nykvarns kommun om nya centrum.